فراخوان نهضت تبلیغ مجازی «نقطه اتصال»

نهضت تبلیغ مجازی «نقطه اتصال» به دنبال یک حرکت جمعی و فراگیر در عرصه تبلیغ مجازی است، به طوری که هر یک از مبلغین با هر سطحی از اطلاعات و مهارت در فضای مجازی بتوانند فعالیت های تبلیغی خود را ادامه دهند.

متن فراخوان نهضت تبلیغ مجازی «نقطه اتصال»

رهبر انقلاب: «رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد» [1]

 

از سال 91 که رهبر انقلاب به طور جدی روحانیون و طلاب را به حضور جدی در فضای مجازی توجه داد تا امروز که در بیانات نوروزی سال 99 فرمود «قوت در فضای مجازی حیاتی است»، صدها طلبه ی با انگیزه و فعال تلاش کردند تا این راهبرد رهبر انقلاب را اجرا کنند.

 

هرچند که به تصریح رهبر انقلاب آن تاثیر ویژه ای که در منبر هست در رسانه های نوین نیست[2]. اما استفاده از ظرفیت ها و فرصت های رسانه و فضای مجازی در کنار اجتماعات دینی آن مقدار که باید جدی گرفته نشده است.

از آنجا که همیشه تهدید ها، تحریم ها و محدودیت ها زمینه ای برای خلاقیت ها و استفاده حداکثری از امکانات است، در این ایام که با محدودیت جدی در اجتماعات دینی مواجه هستیم، باید از این تهدید، فرصتی استثنایی بسازیم.

به قول حاج قاسم سلیمانی «فرصتی که در تهدیدها هست در خود فرصت ها نیست»

 

طلاب جوان و مبلغین با سابقه که تا امروز در مساجد، هیئت ها و مدارس پناهگاه معنوی مردم بودند و یا در ایام تبلیغی محرم، فاطمیه و ماه رمضان روحهای تشنه معرفت را در شهرها و روستاها سیراب می کردند، این دغدغه را دارند که در این ایام چگونه به رسالت و تکلیف خود در عرصه تبلیغ عمل کنند.

 

نهضت تبلیغ مجازی «نقطه اتصال» به دنبال یک حرکت جمعی و فراگیر در عرصه تبلیغ مجازی است، به طوری که هر یک از مبلغین با هر سطحی از اطلاعات و مهارت در فضای مجازی بتوانند فعالیت های تبلیغی خود را ادامه دهند.

 

قالب های تبلیغ

قالب های تبلیغی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • تولیدی
  • مستقیم

در مطالب تولیدی معمولا مطلبی که مبلغ می گوید در زمان دیگری به گوش مخاطب میرسد.

  • کلیپ تصویری
  • کلیپ صوتی
  • عکسنوشته

 

بخش تبلیغ مستقیم شباهت زیادی با تبلیغ حضوری دارد. در حالت پخش زنده همزمان که مبلغ در حال صحبت کردن است مخاطب کلام او را می شنود. انواع قالب های تبلیغی که در گذشته طلاب به آن مشغول بودند با این روش قابل پیاده سازی است. از جمله:

  • سخنرانی و منبر
  • گفتگو و مناظره
  • پرسش و پاسخ
  • کلاسهای معرفتی
  • برگزاری مسابقه
  • روایتگری شهدا
  • مجالس ختم
  • روضه های خانگی

 

محتوای پیشنهادی

هر مخاطبی نیازی دارد، اما امروز شرایط تا حدودی برای همه یکسان است و نیازهای یکسانی را ایجاد می کند. بعضی محورهای پیشنهادی برای این ایام عبارتند از

  • آگاهی در مورد کرونا و مباحث پیرامون آن
  • مباحث خانواده و تربیت فرزند
  • مهارت های مدیریت زمان
  • مباحث معرفتی در ایام شعبان و رمضان

 

پشتیبانی و مشاوره

پشتیبانی در محتوا

تلاش ما این است که در محور های پیشنهادی با هم افزایی طلاب محترم محتوای مناسب را به اشتراک بگذاریم. در بعضی از محورها محتوای تولیدی به مرحله نهایی رسیده و از بقیه طلاب و پژوهشگران در این زمینه یاری می طلبیم. پیشنهادهای خود را از طریق پشتیبان ها به اطلاع ما برسانید.

پشتیبانی فنی

مهارت ها و آموزش های مورد نیاز  توسط پشتیبان های فنی به طلاب آموزش داده می شود.

  • شناخت فضای مجازی
  • سواد رسانه ای
  • نکات ویژه مخاطب شناسی در فضای مجازی
  • آموزش نرم افزارها برای تولید کلیپ صوتی و تصویری
  • نکات زیبایی شناختی و هنری
  • خط قرمزهای فضای مجازی
  • و موارد دیگر

 

چطور در نهضت تبلیغ مجازی نقطه اتصال شرکت کنیم؟

از طریق سایت امیربیان فرم نهضت نقطه اتصال را پر کنید و سپس در کانال و صفحات مجازی نقطه اتصال عضو شوید. با پشتیبان های نقطه اتصال ارتباط بگیرید و از مشاوره های فنی و محتوایی استفاده کنید.

 

پانوشت:

[1] بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

[2] من به منبر خیلی عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچ‌کدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنی روبه‌رو و نفس‌به‌نفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازی دارد که در هیچ‌کدام از شیوه‌های دیگر، این تأثیر وجود ندارد 05/11/1384

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید
متن
نام و نام خانوادگی
ایمیل